Allmänläkaren Lina Renström på hälsocentralen Sandviken Norra vill ha mer resurser till primärvården. Foto: Christine Odén/Sveriges Radio.Christine Odénchristine.oden@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz
SJUKVÅRD
Rapport: Läkare på vårdcentraler vittnar om stress och utmattning
Publicerad 12 mar · kl 06:00 · 2:05 min
Arbetsmiljön för läkare i primärvården i Sverige har inte förbättrats, enligt en ny rapport från Myndigheten för vård och omsorgsanalys. Var tredje läkare uppger symtom på utmattning.
Rapporten visar att Sverige ligger under genomsnittet i en internationell jämförelse när det kommer till läkarnas arbetsmiljö.
Allmänläkaren Lina Renström tycker att hon har världens bästa jobb, men att det ofta är tungt och slitigt. Hon efterlyser mer resurser till primärvården.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete