Allmänläkaren Lina Renström på hälsocentralen Sandviken Norra vill ha mer resurser till primärvården. Foto: Christine Odén/Sveriges Radio.
SJUKVÅRD

Rapport: Läkare på vårdcentraler vittnar om stress och utmattning

Publicerad 12 mar · kl 06:00 · 2:05 min
  • Arbetsmiljön för läkare i primärvården i Sverige har inte förbättrats, enligt en ny rapport från Myndigheten för vård och omsorgsanalys. Var tredje läkare uppger symtom på utmattning.

  • Rapporten visar att Sverige ligger under genomsnittet i en internationell jämförelse när det kommer till läkarnas arbetsmiljö.

  • Allmänläkaren Lina Renström tycker att hon har världens bästa jobb, men att det ofta är tungt och slitigt. Hon efterlyser mer resurser till primärvården.

Christine Odénchristine.oden@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Ekots senaste nyhetssändning

Nyheter från Ekot