Foto: Henrik Montgomery och Anders Wiklund/TTErika Mårtenssonerika.martensson@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz
KLIMATET
Miljöministern: ”Ett problem att vi blir sämre”
Publicerad 21 feb · kl 05:00 · 1:40 min
Enligt regeringens egna beräkningar så kommer utsläppen vid mandatperiodens slut ligga på ungefär samma nivå som när regeringen tillträdde. Vilket innebär att Sverige ser ut att missa alla klimatmål.
Sverige har fortfarande lägst utsläpp per capita i EU, men försprånget har minskat under mandatperioden.
”Det är självklart ett problem att vi blir sämre”, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) i Ekots Lördagsintervju.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete