Efter Ekots avslöjanden om aktieaffärer – nya riktlinjer för ministrar
Efter Ekots avslöjanden om flera ministrars aktieaffärer ändrar nu Regeringskansliet sina riktlinjer för ministrars aktieinnehav.
Enligt de nya riktlinjerna, som Ekot tagit del av, kan det ofta vara bra att en minister helt avstår från att äga aktier.
Om någon minister ändå äger aktier bör denna ”aldrig delta i beredning eller beslutsfattande som rör det bolaget”.
Ekot har tidigare i år avslöjat hur flera ministrar fattat regeringsbeslut som påverkar bolag eller branscher som de eller deras närstående äger aktier i.
För detta har fyra ministrar fått hård kritik, och tre har anmälts till Konstitutionsutskottet.
Efter avslöjandena krävde både experter och riksdagspartier att regelverket för ministrars aktieinnehav skulle ändras.
Och nu finns nya riktlinjer, som Ekot tagit del av. Där klargörs att det för ministrar ofta kan vara bra att avstå från aktieinnehav i enskilda bolag. Om någon minister ändå äger aktier bör denna ”aldrig delta i beredning eller beslutsfattande som rör det bolaget.”
Riktlinjerna tydliggör att intressekonflikter också kan uppstå vid regeringsbeslut som inte handlar om ett bolag i sig, men som påverkar bolaget genom att exempelvis gynna branschen i fråga.
De nya riktlinjerna går inte så långt som flera experter tidigare krävt. En av dem är Claes Sandgren, professor emeritus i juridik vid Stockholms universitet.
– Det är ju en regelskärpning, och den tycker jag är bra. Men jag menar ju att ministrar och statssekreterare, de bör över huvud taget inte syssla med egna aktieaffärer.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete