Efter utfrågning om Somaliauppgörelsen: ”Värre för regeringen”
Efter Ekots avslöjande om Sveriges hemliga uppgörelse med Somalia där biståndspengar styrdes om har Sidas generaldirektör Jakob Granit svarat på frågor i utrikesutskottet.
Där blev det tydligare vad de svenska biståndspengarna i år ska gå till, menar Socialdemokraten Morgan Johansson, vice ordförande i utrikesutskottet.
”11 miljoner kronor ska gå rakt in i den här somaliska premiärministerns kansli”, säger Morgan Johansson
– Det blir ju bara värre och värre för regeringen. Nu kommer det fram fler detaljer. Det är Sidapengar. Sammanlagt 60 miljoner kronor varav 11 miljoner kronor ska gå rakt in i den här somaliska premiärministerns kansli. De övriga, de ska bland annat gå till exempel till att bygga ett konferenscenter. Det är väldigt liten del av det som man överhuvudtaget kan se är något riktigt bistånd, som ska gå till de mest utsatta, säger Morgan Johansson (S).
Den hemliga överenskommelsen som Ekot avslöjat innebar att Sverige styrde om biståndspengar i utbyte mot att Somalia tar emot utvisade medborgare från Sverige.
Som en del i detta betalade Sverige i år ut 60 miljoner kronor till ett UNDP-projekt som tagits fram i samarbete med den somaliska premiärministerns kansli.
Sidas generaldirektör, Jakob Granit, säger till Ekot att det var regeringen som beslutade om insatsen via UNDP:
– Sen beslutade regeringen i maj det här året att vi skulle göra en insats med UNDP för att stärka den nationella planen och utvecklingen av staten i Somalia.
Kan du ge några exempel på vad man fick prioritera bort när det blev så tydligt att 60 miljoner skulle gå till UNDP?
– Vi hade inte mer resurser kvar i strategin heller än de 60 miljonerna, så det blev bara en tydlig insats, säger Jakob Granit.
Socialdemokraternas Morgan Johansson är djupt kritisk till upplägget.
– Det här handlar om att stärka, att gå till den somaliska statsförvaltningen och vi vet att Somalia är världens näst mest korrumperade land. Det finns uppenbara risker för korruption här, säger han.
Biståndsminister Benjamin Dousa har sagt att Världsbanken och UNDP, som de svenska pengarna går via, är organisationer som har bra koll på var pengarna hamnar och att regeringen självklart kommer att agera om den framöver uppfattar att pengarna riskerar att hamna fel.
Benjamin Dousa har kallats till utrikesutskottet nästa vecka.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete