Åsa Westlund, Socialdemokraternas miljö- och klimatpolitiska talesperson Foto: Lars Schröder/TTAnders Wennerstenanders.wennersten@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz
KLIMATMÖTE
Kritiken mot regeringen: ”Unikt dåligt att inte skicka minister”
Publicerad 3 nov 2025 · kl 16:00 · 1:58 min
Sverige kommer inte skicka någon minister till klimatförhandlingarna i Brasilien som börjar nästa vecka.
Sveriges inflytande blir mindre när EU-minister Jessica Rosencrantz bara deltar på plats vid förmöten inför förhandlingarna, säger socialdemokraternas miljö- och klimatpolitiska talesperson Åsa Westlund.
Klimat- och miljöminister Romina Pourmokthari stannar hemma från förhandlingarna 10-21 november eftersom hon är gravid.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete