Varför har Vänsterpartiet aldrig suttit i regeringen?
Varför har Vänsterpartiet aldrig suttit i regeringen? Det ska vi prata om i dagens avsnitt av vår serie inför valet, "Varför är det så i svensk politik?"
Med mig i studion har jag Ingrid Forsberg. Ja, varför har Vänsterpartiet aldrig suttit i regeringen?
– För det första beror det på att Vänsterpartiet länge accepterade att stödja socialdemokratiska regeringar utan att själva sitta i regeringen. Det har ändrats de senaste åren. Vänsterpartiet har nu bestämt att de bara ska rösta för en regering om de själva är med i regeringen.
En annan viktig förklaring är att Socialdemokraterna ofta har behövt samarbeta med partier i mitten i politiken. Som Centerpartiet och Liberalerna. Och de partierna har inte velat samarbeta med Vänsterpartiet. Det beror bland annat på Vänsterpartiets tidigare koppling till kommunismen. Fram till 1990 hette partiet Vänsterpartiet kommunisterna.
Flera partier kritiserar Vänsterpartiet idag också. De tycker inte att partiet tar tillräckligt avstånd från antisemitism och radikal vänsteraktivism.
Många tycker också att det är svårt att ha med Vänsterpartiet i en regering, eftersom partiet var emot att Sverige gick med i Nato. Även personer i Socialdemokraterna tycker det.
Har Socialdemokraterna varit tveksamma till att ha med Vänsterpartiet i regeringar även tidigare?
Ja. Ett exempel är en sak som Socialdemokraternas tidigare partiledare Göran Persson sa. Han var statsminister mellan 1996 och 2006. Han kallade Vänsterpartiet ett ”ytligt reformerat kommunistparti”. Alltså ett kommunistparti som bara hade förändrats på ytan.
Men vad säger Vänsterpartiet om det här då?
Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar säger att partiet har förändrats. De har ändrat flera saker i sitt senaste partiprogram. Alltså texten där partiet skriver vad de tycker och vill göra. De har till exempel tagit bort kravet på att Sverige ska lämna EU. Och det står inte längre att kapitalismen ska avskaffas.
Det står inte heller att bankerna ska bli statliga. I stället skriver Vänsterpartiet att bankerna ska bli mer demokratiska.
Och partiet har förberett sig noga för att kunna sitta i regering efter valet.
Kommer de att sitta i regeringen då, om oppositionspartierna vinner valet?
Många tror inte det. I oppositionen ingår Centerpartiet. Det är ett liberalt parti som står längre till höger i politiken. Och de kommer säkert inte att acceptera att Vänsterpartiet är med i en regering.
Tack, jag heter Jenny Pejler, och serien "Varför är det så i svensk politik?" är gjord i samarbete med Ekots politiska expert Helena Gissén.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete