Många unga ser kött som hälsosamt att äta. Foto: Björn Larsson Rosvall / TTJosef Jacobsonjosef.jacobson@sverigesradio.seP4 VästmanlandAnsvarig utgivare: Per Englund
MAT
Studien: Köttätandet ökar bland unga – ses som hälsosamt
Publicerad 18 mar · kl 05:52 · 0:48 min
Enligt Ungdomsbarometern 2026 uppger många unga mellan 15 och 24 år att kött påverkar deras hälsa positivt.
Andelen som äter kött flera gånger i veckan har ökat. Särskilt nötkött, där konsumtionen stigit från 57 procent år 2018, till 78 procent.
Nilab i Västerås är en av alla de som äter kött.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete