Många unga ser kött som hälsosamt att äta. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT
MAT

Studien: Köttätandet ökar bland unga – ses som hälsosamt

Publicerad 18 mar · kl 05:52 · 0:48 min
  • Enligt Ungdomsbarometern 2026 uppger många unga mellan 15 och 24 år att kött påverkar deras hälsa positivt.

  • Andelen som äter kött flera gånger i veckan har ökat. Särskilt nötkött, där konsumtionen stigit från 57 procent år 2018, till 78 procent.

  • Nilab i Västerås är en av alla de som äter kött.

Josef Jacobsonjosef.jacobson@sverigesradio.seP4 VästmanlandAnsvarig utgivare: Per Englund

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Senaste sändningen

P4 Västmanland