Finspångs kommun vill bekämpa invasiva arter med hjälp av ett mobilspel. Matilda Hagstam som är naturvårdssamordnare i kommunen. Foto: Jonas Börjesson/Sverigesradio.seJonas Börjessonjonas.borjesson@sverigesradio.seP4 ÖstergötlandAnsvarig utgivare: Sofie Lycksell
INVASIVA VÄXTER
Udda knepet: Så betalar kommunen för att rensa växter
Publicerad 6 min sedan · 1:04 min
Finspång är först i Östergötland med att låta invånare få betalt via en app för att ta bort invasiva växter.
Kommunen ser satsningen som ett komplement till det ordinarie arbetet, medan frågan också väcks om ansvaret borde ligga helt hos kommunen.
Bakom testet finns höga förhoppningar – och en oväntad detalj om hur framgången i spelet kan märkas redan i sommar.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete