Finspångs kommun vill bekämpa invasiva arter med hjälp av ett mobilspel. Matilda Hagstam som är naturvårdssamordnare i kommunen. Foto: Jonas Börjesson/Sverigesradio.se
INVASIVA VÄXTER

Udda knepet: Så betalar kommunen för att rensa växter

Publicerad 6 min sedan · 1:04 min
  • Finspång är först i Östergötland med att låta invånare få betalt via en app för att ta bort invasiva växter.

  • Kommunen ser satsningen som ett komplement till det ordinarie arbetet, medan frågan också väcks om ansvaret borde ligga helt hos kommunen.

  • Bakom testet finns höga förhoppningar – och en oväntad detalj om hur framgången i spelet kan märkas redan i sommar.

Jonas Börjessonjonas.borjesson@sverigesradio.seP4 ÖstergötlandAnsvarig utgivare: Sofie Lycksell

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Östergötland