Susanne Sunderberg anser att hon inte kan leva ett normalt liv utan personlig assistans. Foto: Carlo Laszlo/Sveriges Radio
PERSONLIG ASSISTANS

Susanne nekas assistans efter 30 år: ”Blir mentalt trött”

Publicerad 11 juli 2025 · kl 05:50 · 1:25 min
  • Efter drygt 30 år med personlig assistans fick Susanne Sundberg i Långshyttan avslag på sin överklagan att få stöd förnyat. Hon beskriver beslutet som mentalt utmattande.

  • Susanne lever med benskörhet och menar att hennes behov inte har minskat. Hon anser att hon inte kan leva ett normalt liv utan personlig assistans.

  • Nu överväger Susanne på att överklaga Förvaltningsdomstolens beslut till Kammarrätten.

Carlo Laszlocarlo.laszlo@sverigesradio.seP4 DalarnaAnsvarig utgivare: Tobias Gruhs

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Dalarna