Susanne Sunderberg anser att hon inte kan leva ett normalt liv utan personlig assistans. Foto: Carlo Laszlo/Sveriges RadioCarlo Laszlocarlo.laszlo@sverigesradio.seP4 DalarnaAnsvarig utgivare: Tobias Gruhs
PERSONLIG ASSISTANS
Susanne nekas assistans efter 30 år: ”Blir mentalt trött”
Publicerad 11 juli 2025 · kl 05:50 · 1:25 min
Efter drygt 30 år med personlig assistans fick Susanne Sundberg i Långshyttan avslag på sin överklagan att få stöd förnyat. Hon beskriver beslutet som mentalt utmattande.
Susanne lever med benskörhet och menar att hennes behov inte har minskat. Hon anser att hon inte kan leva ett normalt liv utan personlig assistans.
Nu överväger Susanne på att överklaga Förvaltningsdomstolens beslut till Kammarrätten.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete