"Det är klart att det alltid är olyckligt när inte vi som kommun kan leverera den servicen vi ska till våra kommuninvånare", säger Erik Gaude. Foto: David Nyström/Sveriges Radio
SNÖRÖJNING

Snöröjningen havererade – nu säger kommunen upp avtalet

Publicerad 25 feb · kl 16:41 · 1:57 min
  • Jönköpings kommun häver avtalet med snöröjningsleverantören Grönab efter omfattande klagomål om utebliven plogning och användning av dieselbilar istället för fossilfria fordon.

  • Avtalet, som tecknades för knappt ett år sedan, har kritiserats för brister, bland annat snöhögar på handikapplatser och svårigheter för personer med rullstol.

  • Grönab förstår kommunens beslut. De hade hoppats på att fler lokala lantbrukare skulle kunna arbetat åt företaget.

David Nyströmdavid.nystrom@sverigesradio.seP4 JönköpingAnsvarig utgivare: Peter Olsson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Jönköping