"Det är klart att det alltid är olyckligt när inte vi som kommun kan leverera den servicen vi ska till våra kommuninvånare", säger Erik Gaude. Foto: David Nyström/Sveriges RadioDavid Nyströmdavid.nystrom@sverigesradio.seP4 JönköpingAnsvarig utgivare: Peter Olsson
SNÖRÖJNING
Snöröjningen havererade – nu säger kommunen upp avtalet
Publicerad 25 feb · kl 16:41 · 1:57 min
Jönköpings kommun häver avtalet med snöröjningsleverantören Grönab efter omfattande klagomål om utebliven plogning och användning av dieselbilar istället för fossilfria fordon.
Avtalet, som tecknades för knappt ett år sedan, har kritiserats för brister, bland annat snöhögar på handikapplatser och svårigheter för personer med rullstol.
Grönab förstår kommunens beslut. De hade hoppats på att fler lokala lantbrukare skulle kunna arbetat åt företaget.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete