Två samebyar överklagar tillståndet för rally-VM i Umeå. Foto: Henrik Montgomery/TT & Fredrik Karlsson/Bildbyrån

Samebyar överklagar rallyts tillstånd

Uppdaterad 2 feb · kl 12:55 · 0:43 minPublicerad 2 feb · kl 12:46
  • Två samebyar överklagar på måndagen tillståndet för rally-VM i Umeå i mitten på februari. Det rapporterar SVT Nyheter Västerbotten. Ran sameby anser att rallyt inte borde få genomföras om det finns renar inom 2 km från tävlingssträckorna.

  • De pekar bland annat på tidigare störningar mot rennäringen vid I20-området i Umeå och söder om Vännäsby.

  • Även Sametinget har överklagat rallytillståndet och menar att länsstyrelsen brustit i hantering och i konsultation.

P4 Västerbottenp4vasterbotten@sverigesradio.seP4 VästerbottenAnsvarig utgivare: Anders Bäckström

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Västerbotten