Foto: Henrik Montgomery och Anders Wiklund/TT
KLIMATET

Miljöministern: ”Ett problem att vi blir sämre”

Publicerad 21 feb · kl 05:00 · 1:40 min
  • Enligt regeringens egna beräkningar så kommer utsläppen vid mandatperiodens slut ligga på ungefär samma nivå som när regeringen tillträdde. Vilket innebär att Sverige ser ut att missa alla klimatmål.  

  • Sverige har fortfarande lägst utsläpp per capita i EU, men försprånget har minskat under mandatperioden.

  • ”Det är självklart ett problem att vi blir sämre”, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) i Ekots Lördagsintervju.

Erika Mårtenssonerika.martensson@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Ekots senaste nyhetssändning

Nyheter från Ekot