Omkring 1 000 kronor bör man ha hemma. Foto: Fredrik Sandberg/TT
PENGAR

Riksbanken: Man bör ha minst 1 000 kronor hemma

Publicerad 5 mar · kl 15:07 · 1:44 min

Enligt Riksbanken behöver alla ha 1 000 kronor i kontanter hemma. Om det blir kris i Sverige så att digitala betalningssystem inte fungerar.

Lydia i Stockholm säger att hon inte använder kontanter. Hon betalar med sin mobiltelefon, säger hon.

– Jag är lite dålig på att ha kontanter. Jag har inte ens ett betalkort utan jag använder ju mobilen.

De flesta använder betalkort eller mobilen för att betala i butiker. Men om internet eller det digitala betalningssystemet slås ut så måste man använda kontanter, alltså sedlar och mynt.

Och varje vuxen person i Sverige bör ha minst 1 000 kronor hemma i sedlar säger Riksbanken. Det är för att klara sig i en vecka, och bland annat kunna köpa mat.

Annie i Göteborg tycker att det låter bra att ha 1 000 kronor hemma om det blir kris. Men det har hon inte, säger hon till P4 Göteborg.

– Jag tänker att det är bra om det blir en kris och systemet slås ut. Men jag har ju tyvärr inte 1 000 spänn.

Radio Sweden på lätt svenskaAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Senaste sändningen

Radio Sweden på lätt svenska