Novo Nordisk vd Lars Fruergaard Jørgensen vill bekämpa kopior av bolagets läkemedel. Foto: MADS CLAUS RASMUSSEN/AFP/TT
DANMARK

Rejäl vinst för Ozempic-tillverkare

Publicerad 7 maj 2025 · kl 18:00 · 1:28 min
  • Nordens högst värderade företag, danska medicinjätten Novo Nordisk, som bland annat ligger bakom viktminskningsmedicinen Ozempic gör en oväntat stor vinst första kvartalet i år.

  • Rörelseresultatet landade på 38,8 miljarder danska kronor, men bolaget skriver ändå ner förväntningarna framöver.

  • Kopior av bolagets storsäljare på den amerikanska marknaden förväntas dra ner resultatet för hela 2025.

David Rasmusson, Danmarkskorrespondentdavid.rasmusson@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Ekots senaste nyhetssändning

Nyheter från Ekot