Novo Nordisk vd Lars Fruergaard Jørgensen vill bekämpa kopior av bolagets läkemedel. Foto: MADS CLAUS RASMUSSEN/AFP/TTDavid Rasmusson, Danmarkskorrespondentdavid.rasmusson@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz
DANMARK
Rejäl vinst för Ozempic-tillverkare
Publicerad 7 maj 2025 · kl 18:00 · 1:28 min
Nordens högst värderade företag, danska medicinjätten Novo Nordisk, som bland annat ligger bakom viktminskningsmedicinen Ozempic gör en oväntat stor vinst första kvartalet i år.
Rörelseresultatet landade på 38,8 miljarder danska kronor, men bolaget skriver ändå ner förväntningarna framöver.
Kopior av bolagets storsäljare på den amerikanska marknaden förväntas dra ner resultatet för hela 2025.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete