Emil Torstensson (KD), vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden i Ljungby bekräftar att personal tagits ur tjänst på förskolan. Foto: Per Brolléus/Sveriges Radio
LJUNGBY

Barn vanvårdades på förskola – personal tagen ur tjänst

Publicerad 4 dec 2025 · kl 13:21 · 1:09 min
  • Flera anställda på den förskola i Ljungby kommun där det förekommit bestraffningar, bristande omsorg och lekar som urartat till våld, är tagna ur tjänst.

  • Det bekräftar Emil Torstensson, KD, vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden. Enligt Torstensson handlar det både om personal som jobbar nära barnen och personal i ledningen.

  • Ljungby kommun har i en utredning konstaterat stora brister, vilket Smålänningen var först med att berätta. Kommunen utreder nu arbetsrättsliga åtgärder.

Lena Petterssonlena.pettersson@sverigesradio.seP4 KronobergAnsvarig utgivare: Marcus Sjöholm

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Kronoberg