82-åriga Ann-Margret Andersson har genomgått flera komplicerade operationer. Foto: Petra Haupt/Sveriges RadioAndrea Jilderandrea.jilder@sverigesradio.sePetra Hauptpetra.haupt@sverigesradio.seP4 MalmöhusAnsvarig utgivare: Alexander Vickhoff
VÅRDGARANTINS PRIS
Patienter reser iväg för vård – de sjukaste blir kvar
Publicerad 6 maj · kl 05:45 · 2:15 min
När tusentals svenska patienter skickas till andra regioner för att den egna inte klarar av att ge vård i tid, blir de svårast sjuka patienterna ofta kvar i kön. Anledningen är att de i de flesta fall inte kan tas emot av privata vårdgivare, utan behöver opereras på sjukhus.
”Jag har patienter som under väntan blivit så dåliga så att de har hamnat i rullstol. Det är djupt tragiskt”, säger Niclas Ramberg, överläkare på ortopedin på lasarettet i Helsingborg.
82-åriga Ann-Margret Andersson, som behövt flera specialoperationer, har fått vänta länge – med svåra smärtor.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete