Foto: Johan Nilsson / TT.

Ozempic klassat som nödvändigt läkemedel av WHO

Publicerad 10 sep 2025 · kl 06:47 · 0:40 min
  • Läkemedlet Ozempic och andra så kallade GLP 1-analoger för patienter med typ 2-diabetes och fetma eller hjärt-kärlsjukdom finns nu med på världshälsoorganisationen WHO:s lista över nödvändiga läkemedel. Det skriver Läkartidningen.

  • Listan är en förteckning över läkemedel som anses utgöra en global minimistandard för vård.

  • Förhoppningen är att den ska sätta press på läkemedelsbolagens prissättning och öka tillgången.

Vetenskapsradion NyheterAnsvarig utgivare: Magnus Gylje

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Senaste sändningen

Vetenskapsradion Nyheter