Foto: Johan Nilsson / TT.Vetenskapsradion NyheterAnsvarig utgivare: Magnus Gylje
Ozempic klassat som nödvändigt läkemedel av WHO
Publicerad 10 sep 2025 · kl 06:47 · 0:40 min
Läkemedlet Ozempic och andra så kallade GLP 1-analoger för patienter med typ 2-diabetes och fetma eller hjärt-kärlsjukdom finns nu med på världshälsoorganisationen WHO:s lista över nödvändiga läkemedel. Det skriver Läkartidningen.
Listan är en förteckning över läkemedel som anses utgöra en global minimistandard för vård.
Förhoppningen är att den ska sätta press på läkemedelsbolagens prissättning och öka tillgången.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete