Foto: Elin Almén/Sveriges Radio, Cornelius Poppe/TT
INRIKES

Ovanligt många huggormsbett just nu

Publicerad 19 juli 2025 · kl 15:09 · 1:51 min
  • Giftinformationscentralen har fått in ovanligt många samtal från folk som blivit bitna av huggormar senaste veckorna.

  • ”Kan bli så allvarligt att man i värsta fall dör”, säger Jenny Bång Arhammar, som är läkare vid Giftinformationscentralen.

  • Enligt huggormssaneraren, Thomas Thumark, finns det ett beteende som särskiljer huggormen från snoken: ”Den är inte alls benägen att flytta på sig”, säger han.

Jakob Erikssonjakob.eriksson@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Ekots senaste nyhetssändning

Nyheter från Ekot