Foto: Johan Nilsson/TT
NORDSJÖN

Nytt avtal om massiv utbyggnad av vindkraft

Publicerad 26 jan · kl 20:24 · 1:46 min
  • Flera länder kring Nordsjön undertecknade i dag ett avtal om att kraftigt bygga ut havsbaserad vindkraft.

  • Länderna lovar att leverera 100 gigawatt vindkraft med gemensamma storskaliga projekt. Det är ett steg på vägen mot målet att leverera 300 gigawatt från havsbaserad vindkraft till 2050.

  • Avtalet undertecknades av Storbritannien, Belgien, Danmark, Frankrike, Tyskland, Island, Irland, Luxemburg, Nederländerna och Norge.

Katarina von Arndtkatarina.von_arndt@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Ekots senaste nyhetssändning

Nyheter från Ekot