Foto: Stina Stjernkvist/TT
LEX MARIA

Minst 47 döda efter brister – lärdomarna delas inte

Publicerad 30 apr · kl 04:00 · 2:00 min
  • Minst 47 personer avled efter allvarliga vårdskador som skett inom primärvården, det visar ekots kartläggning av Lex Maria-anmälningar som gjordes till Ivo under förra året.

  • Men trots att anmälningarna visar att flera patienter drabbats av liknande brister på olika håll i landet delas informationen inte alltid vidare från Ivo till andra vårdgivare.

  • Lars Rahm som på Ivo säger att myndigheten har uppdrag att sprida kunskap från Lex Maria-anmälningar men att de skulle kunna göra det mer.

Andreas Ericsonandreas.ericson@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Ekots senaste nyhetssändning

Nyheter från Ekot