Foto: Stina Stjernkvist/TTAndreas Ericsonandreas.ericson@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz
LEX MARIA
Minst 47 döda efter brister – lärdomarna delas inte
Publicerad 30 apr · kl 04:00 · 2:00 min
Minst 47 personer avled efter allvarliga vårdskador som skett inom primärvården, det visar ekots kartläggning av Lex Maria-anmälningar som gjordes till Ivo under förra året.
Men trots att anmälningarna visar att flera patienter drabbats av liknande brister på olika håll i landet delas informationen inte alltid vidare från Ivo till andra vårdgivare.
Lars Rahm som på Ivo säger att myndigheten har uppdrag att sprida kunskap från Lex Maria-anmälningar men att de skulle kunna göra det mer.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete