Jonas Tannerstad, chef för el och automation på Örebrobostäder berättar vad besiktningen innebär för Öbo efter det massiva elfelet. Foto: Malin Laurila, JensTisbo/Sveriges RadioAnna Nyströmanna.nystrom@sverigesradio.seP4 ÖrebroAnsvarig utgivare: Simon Schagerström
BOSTAD
Miljonsmäll efter elhaveriet – så mycket kan landa på Öbo
Publicerad 19 maj 2025 · kl 20:55 · 0:56 min
Elhaveriet i Öbos kvarter Måsen i januari har lett till kostnader på omkring 6 miljoner kronor, där ansvaret delas mellan Öbo, Eon och Peab.
En särskild besiktning har genomförts för att klargöra ansvarsfördelningen, men det kan dröja till årsskiftet innan det juridiska är helt avslutat, något Nerikes Allehanda var först med att rapportera.
Jonas Tannerstad, chef för el och automation på Öbo, beskriver händelsen som exceptionell och tror att den kan bli vägledande i framtiden.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete