Jonas Tannerstad, chef för el och automation på Örebrobostäder berättar vad besiktningen innebär för Öbo efter det massiva elfelet. Foto: Malin Laurila, JensTisbo/Sveriges Radio
BOSTAD

Miljonsmäll efter elhaveriet – så mycket kan landa på Öbo

Publicerad 19 maj 2025 · kl 20:55 · 0:56 min
  • Elhaveriet i Öbos kvarter Måsen i januari har lett till kostnader på omkring 6 miljoner kronor, där ansvaret delas mellan Öbo, Eon och Peab.

  • En särskild besiktning har genomförts för att klargöra ansvarsfördelningen, men det kan dröja till årsskiftet innan det juridiska är helt avslutat, något Nerikes Allehanda var först med att rapportera.

  • Jonas Tannerstad, chef för el och automation på Öbo, beskriver händelsen som exceptionell och tror att den kan bli vägledande i framtiden.

Anna Nyströmanna.nystrom@sverigesradio.seP4 ÖrebroAnsvarig utgivare: Simon Schagerström

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Örebro