Många har högt blodtryck utan att veta det
I Sverige finns det många som har för högt blodtryck, men de vet inte om det. Ofta har de inga symptom. Men om de skulle sänka blodtrycket skulle risken att bli sjuk minska.
Enligt nya siffror kan det vara tre miljoner svenskar som har för högt blodtryck. Men kanske hälften av dem vet inte om det eftersom de inte har märkt någonting.
Om man har för högt blodtryck så ökar risken att man blir sjuk i sjukdomar som hjärtinfarkt eller stroke, som är blodpropp eller blödning i hjärnan. Mattias Brunström som är forskare, säger till Vetenskapsradion att högt blodtryck är dåligt för hälsan.
– Det är vår vanligaste och viktigaste riskfaktor för för tidig död och för hjärtkärlsjukdom.
Högt blodtryck blir vanligare när man har fyllt 50 år och risken ökar ju äldre man blir. Nu har hälsovården kommit med rekommendationen att blodtrycket bör vara 130/80, vilket är lägre än vad man sagt tidigare.
Enligt Mattias Brunström skulle många fall av hjärtinfarkt, stroke och hjärtsvikt kunna undvikas varje år om alla med högt blodtryck i Sverige fick rätt vård.
– Om vi fick kontroll på alla tre miljoner människor med högt blodtryck i Sverige så skulle vi kunna spara upp till 30 000 hjärtkärlinsjuknanden per år. Alltså hjärtinfarkt, stroke och hjärtsvikt.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete