Flera gånger varje vecka smäller lustgastuber i Tekniska Verkens fjärrvärmepannor, berättar produktionschefen Morgan Wännlund. Foto: Jenny N Grentzelius/Sveriges Radio
ÖSTERGÖTLAND

Lustgastuber exploderar i värmeverken: ”Kostar miljoner”

Publicerad 5 juli 2025 · kl 07:56 · 1:22 min
  • Värmeverk i hela landet har stora problem med att tomma lustgastuber kommer in i deras sopförbränningspannor. Något som är farligt för personalen och kostsamt för värmeföretagen.

  • På Gärstadverket i Linköping har förbränningspannan flera gånger sprängts sönder, vilket orsakat ökade underhållskostnader på mellan 10 och 20 miljoner kronor.

  • Nu hoppas branschen att producenterna får krav på sig att ta ansvar för sina förpackningar.

Jenny N Grentzeliusjenny.grentzelius@sverigesradio.seP4 ÖstergötlandAnsvarig utgivare: Sofie Lycksell

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Östergötland