Flera gånger varje vecka smäller lustgastuber i Tekniska Verkens fjärrvärmepannor, berättar produktionschefen Morgan Wännlund. Foto: Jenny N Grentzelius/Sveriges RadioJenny N Grentzeliusjenny.grentzelius@sverigesradio.seP4 ÖstergötlandAnsvarig utgivare: Sofie Lycksell
ÖSTERGÖTLAND
Lustgastuber exploderar i värmeverken: ”Kostar miljoner”
Publicerad 5 juli 2025 · kl 07:56 · 1:22 min
Värmeverk i hela landet har stora problem med att tomma lustgastuber kommer in i deras sopförbränningspannor. Något som är farligt för personalen och kostsamt för värmeföretagen.
På Gärstadverket i Linköping har förbränningspannan flera gånger sprängts sönder, vilket orsakat ökade underhållskostnader på mellan 10 och 20 miljoner kronor.
Nu hoppas branschen att producenterna får krav på sig att ta ansvar för sina förpackningar.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete