LKAB:s logistikchef Linda Bjurholt välkomnar mer plats på Malmbanan för malmvagnarna. Foto: LKAB och Alexander Linder/Sveriges RadioOskar Sundströmoskar.sundstrom@sverigesradio.seP4 NorrbottenAnsvarig utgivare: Anders Bäckström
MALMBANAN
LKAB gynnas av färre nattåg – ger mer plats för godstrafik
Publicerad 10 dec 2025 · kl 06:55 · 0:53 min
Ett av de två nattågen till Narvik tas bort i april, vilket ger mer plats för godstrafik på Malmbanan.
LKAB välkomnar beskedet då de länge efterfrågat mer plats på Malmbanan.
Gruvbolaget hoppas kunna transportera mer malm och menar att färre tåg minskar störningar på banan.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete