LKAB:s logistikchef Linda Bjurholt välkomnar mer plats på Malmbanan för malmvagnarna. Foto: LKAB och Alexander Linder/Sveriges Radio
MALMBANAN

LKAB gynnas av färre nattåg – ger mer plats för godstrafik

Publicerad 10 dec 2025 · kl 06:55 · 0:53 min
  • Ett av de två nattågen till Narvik tas bort i april, vilket ger mer plats för godstrafik på Malmbanan.

  • LKAB välkomnar beskedet då de länge efterfrågat mer plats på Malmbanan.

  • Gruvbolaget hoppas kunna transportera mer malm och menar att färre tåg minskar störningar på banan.

Oskar Sundströmoskar.sundstrom@sverigesradio.seP4 NorrbottenAnsvarig utgivare: Anders Bäckström

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Norrbotten