Kvinnan åtalades för tre grova stölder på Danderyds sjukhus. Foto: Viktoria Bank/TT, Polisens förundersökningMartin Ridderstolpemartin.ridderstolpe@sverigesradio.seP4 StockholmAnsvarig utgivare: Alisa Bosnic
SJUKHUSSTÖLDER
Kvinna stal smycken från patienter – döms till fängelse
Uppdaterad 4 mar · kl 14:58 · 1:10 minPublicerad 4 mar · kl 11:04
En kvinna döms till två års fängelse för att ha stulit smycken och värdesaker från äldre patienter på Danderyds sjukhus.
Kvinnan i 50-årsåldern har jobbat som undersköterska på sjukhuset och stölderna skedde mellan åren 2020 och 2025.
Hon döms också för stölder från sin särbos bostad och grovt häleri då hon sålt eller pantsatt smycken och föremål som antas vara stulna till ett värde av över en miljon kronor.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete