Kustbevakningens presstalesperson Mattias Linholm säger att vapnen inte kommer användas vid sjöräddningar och miljöinsatser. Foto: Mikael Eriksson/Sveriges Radio och Kustbevakningen
ÖSTERSJÖN

Kustbevakningen får tyngre vapen – kulsprutor på plats i år

Publicerad 6 maj · kl 10:36 · 1:24 min
  • Kustbevakningen ska få tyngre vapen för att skydda sig mot till exempel drönarhot. Den första kulsprutan ska komma på plats redan i år.

  • Beskedet om kulsprutorna kommer efter att regeringen bett Kustbevakningen stärka skyddet av sina fartyg 2025. Dessutom ska personalen ombord få till exempel hagelgevär – och på lång sikt vill man se exempelvis lätta kanoner på båtarna.

  • Upprustningen görs eftersom myndigheten möter fler farliga situationer, berättar presstalesperson Mattias Lindholm.

Daniel Kjellanderdaniel.kjellander@sverigesradio.seP4 BlekingeAnsvarig utgivare: Peppe Alfiero

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Blekinge