Kirunas kommunalråd Mats Taaveniku (S) är nöjd med det nya avtalet med statliga LKAB. Foto: Christine Olsson/TT
POLITIK

Kommunalrådet om avtalet med LKAB: ”Väldigt bra”

Publicerad 38 min sedan · 1:30 min
  • Kiruna kommun och LKAB är överens om ett nytt samverkansavtal som tillför 1,8 miljarder kronor till samhällsomvandlingen.

  • Enligt kommunalrådet Mats Taaveniku (S) stärker avtalet ekonomin och kan göra att kommunen slipper nya miljardlån. LKAB tar samtidigt ett större ansvar för att bygga bostäder, fastigheter och infrastruktur.

  • Bakgrunden är beskedet att ytterligare 6 000 personer måste flytta undan gruvan inom tio år.

Anneli Lindbäckanneli.lindback@sverigesradio.seP4 NorrbottenAnsvarig utgivare: Anders Bäckström

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Norrbotten