Kirunas kommunalråd Mats Taaveniku (S) är nöjd med det nya avtalet med statliga LKAB. Foto: Christine Olsson/TTAnneli Lindbäckanneli.lindback@sverigesradio.seP4 NorrbottenAnsvarig utgivare: Anders Bäckström
POLITIK
Kommunalrådet om avtalet med LKAB: ”Väldigt bra”
Publicerad 38 min sedan · 1:30 min
Kiruna kommun och LKAB är överens om ett nytt samverkansavtal som tillför 1,8 miljarder kronor till samhällsomvandlingen.
Enligt kommunalrådet Mats Taaveniku (S) stärker avtalet ekonomin och kan göra att kommunen slipper nya miljardlån. LKAB tar samtidigt ett större ansvar för att bygga bostäder, fastigheter och infrastruktur.
Bakgrunden är beskedet att ytterligare 6 000 personer måste flytta undan gruvan inom tio år.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete