Klas Aspegren från Sollefteå säger att han skulle ha sluppit ett liv med droger och fängelse om han fått ADHD-diagnosen i tonåren. Foto: Ulla Öhman/SRP4 VästernorrlandAnsvarig utgivare: Karin Näslund
ADHD
Klas: Jag grät när jag fick ADHD-medicin på recept
Publicerad 2 mar 2023 · kl 11:30 · 1:53 min
Ända sedan tonåren hade Klas Aspegren använt amfetamin som ett sätt att "självmedicinera" för sina problem, bland annat rastlöshet och svårt att koncentrera sig.
Han satt i fängelse för innehav av amfetamin när han fick en utredning och en ADHD-diagnos och fick utskrivet adhd-mediciner på recept och idag äter han amfetamin på licens.
"Jag grät när jag fick det på recept", säger han.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete