Tomas Rådehed, kyrkoherde i Nora Bergslagsförsamling, berättar att ingen hörde av sig när de sökte två präster till det nybildade pastoratet. Foto: Anna Nyström/Sveriges Radio
ÖREBRO LÄN

Ingen vill bli präst i nya pastoratet: ”Finns knappt några”

Publicerad 7 jan · kl 05:50 · 1:11 min
  • Vid årsskiftet bildades ett nytt pastorat inom Svenska kyrkan i norra Örebro län. Men när nya präster skulle rekryteras var det ingen som visade något intresse.

  • Kyrkoherden Tomas Rådehed i Nora Bergslagsförsamling menar att bristen inte är ett nytt fenomen, och berättar att de förlitar sig på pensionerade präster för att täcka behovet.

  • Tomas tror att de framöver kommer tvingas låta fler frivilliga medlemmar leda gudstjänsterna, vilket enligt honom har sina fördelar.

Anna Nyströmanna.nystrom@sverigesradio.seMarcus Titusmarcus.titus@sverigesradio.seP4 ÖrebroAnsvarig utgivare: Simon Schagerström

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Örebro