Kökschefen och grillmästaren Alexander Stärnerz föredrar grillkol och menar att det ger bättre smak. Foto: Fredrik Ankersen/Sveriges RadioFredrik Ankersenfredrik.ankersen@sverigesradio.seP4 GöteborgAnsvarig utgivare: Jonas Westerlund
GRILLNING
Därför sågar kökschefen Alexander briketterna: ”Inte nice”
Publicerad 11 min sedan · 0:54 min
När grillsäsongen drar igång väcks den eviga frågan i många svenska hem: kol, gasol eller briketter?
Kökschefen och grillmästaren Alexander Stärnerz föredrar grillkol och menar att det ger bättre smak, medan briketter enligt honom kan innehålla bindmedel och kemikalier.
Han beskriver också hur fett från kött och fisk påverkar smaken på ett sätt som sätter extra hetta i grilldebatten.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete