Personalen på äldreboendet Österlycke reagerar på att de inte längre får gratis kaffe. Foto: Toril Green Werkmäster/ Sveriges Radio, Christine Olsson/TTToril Green Werkmästertoril.werkmaster@sverigesradio.seP4 BlekingeAnsvarig utgivare: Peppe Alfiero
ÄLDREBOENDE
Gratis kaffe slopas – personalen: ”Handlar om uppskattning”
Publicerad 18 mar · kl 06:00 · 1:45 min
Personalen på äldreboenden i Karlshamn får inte längre gratis kaffe. ”Man känner den här uppskattningen när man får dricka kaffe”, säger undersköterskan Pernilla Brauer.
Flera i personalen menar att kaffet varit en självklar del av arbetsdagen. Nu får de i stället ta med eget kaffe – något som beskrivs som en försämring av arbetsmiljön.
Enligt Anna Adegård, verksamhetschef för särskilt boende i kommunen, handlar det inte om att spara pengar utan om att följa de regler som gäller i hela kommunen.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete