Gamla hotellet i Högsäter förstördes i en brand. Räddningsledaren Magnus Lagrell berättar att man fokuserade på att förhindra spridning av branden. Foto: Samuel Stålros/Sveriges Radio och Robert Betzehag/Rescue photo.Sanna Wictorzonsusanna.wictorzon@sverigesradio.seSamuel Stålrossamuel.stalros@sverigesradio.seP4 VästAnsvarig utgivare: Peter Sundblad
FÄRGELANDA
Gamla hotellet i Högsäter förstördes i brand – boende utrymdes
Uppdaterad 7 juni 2025 · kl 12:51 · 1:51 minPublicerad 7 juni 2025 · kl 07:10
Det gamla hotellet i Högsäter, i Färgelanda kommun, förstördes i en brand under lördagsmorgonen. Huset, som är obebott, är helt förstört.
En villa intill utrymdes eftersom det fanns risk för spridning. Och på ett gruppboende i närheten fattade personalen själva beslut om att utrymma, på grund av röken.
Räddningsledaren Magnus Lagrell säger att räddningstjänsten framför allt riktat in sig på att förhindra spridning till villan och en trävaruhandel precis bredvid.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete