Gamla hotellet i Högsäter förstördes i en brand. Räddningsledaren Magnus Lagrell berättar att man fokuserade på att förhindra spridning av branden. Foto: Samuel Stålros/Sveriges Radio och Robert Betzehag/Rescue photo.
FÄRGELANDA

Gamla hotellet i Högsäter förstördes i brand – boende utrymdes

Uppdaterad 7 juni 2025 · kl 12:51 · 1:51 minPublicerad 7 juni 2025 · kl 07:10
  • Det gamla hotellet i Högsäter, i Färgelanda kommun, förstördes i en brand under lördagsmorgonen. Huset, som är obebott, är helt förstört.

  • En villa intill utrymdes eftersom det fanns risk för spridning. Och på ett gruppboende i närheten fattade personalen själva beslut om att utrymma, på grund av röken.

  • Räddningsledaren Magnus Lagrell säger att räddningstjänsten framför allt riktat in sig på att förhindra spridning till villan och en trävaruhandel precis bredvid.

Sanna Wictorzonsusanna.wictorzon@sverigesradio.seSamuel Stålrossamuel.stalros@sverigesradio.seP4 VästAnsvarig utgivare: Peter Sundblad

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Väst