Jan Larsson är chef på Remmene skjutfält. Foto: Privat, Nicola Maniette/Sveriges Radio
FÖRSVARSMAKTEN

Dumpad ammunition ska sprängas – varnar för höga smällar

Publicerad 11 apr · kl 05:58 · 1:06 min
  • För 60 år sedan dumpade försvarsmakten gammal ammunition i sjöar. Nu ska det farliga skräpet plockas upp och sprängas på Remmene skjutfält.

  • Enligt fanjunkare Jan Larsson ansågs dumpningen på 1950- och 1960-talet vara ett säkert sätt att hantera farlig ammunition, ett perspektiv som idag är omdiskuterat.

  • När ammunitionen ska sprängas under kommande veckan kommer det att smälla rejält och höras över två kommuner, förvarnar han.

Sara Kvistsara.kvist@sverigesradio.seP4 SjuhäradAnsvarig utgivare: Kristin Björkäng

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Sjuhärad