Moshe Habagil, utvecklingsingenjör på Vivab, visar upp det avvattnade avloppsslammet som kan skickas till en pyrolysanläggning. Foto: Henrik Martinell/Sveriges Radio.
AVLOPPSSLAM

Förslaget: Kör 29 000 ton avloppsslam om året till Falkenberg

Uppdaterad 13 aug 2025 · kl 08:51 · 1:58 minPublicerad 13 aug 2025 · kl 05:56
  • Tiotusentals ton avloppsslam om året kan i framtiden transporteras till Falkenberg för behandling i en pyrolysanläggning, enligt en förstudie från RISE beställd av Region Halland.

  • Pyrolystekniken bryter ner organiskt material utan syre och förvandlar slammet till biokol, vilket minskar föroreningar och bevarar nyttiga ämnen.

  • Boende nära en föreslagen anläggning vid Smedjeholmen uttrycker oro för dålig lukt, men Vivab menar att störningarna sannolikt blir små.

Här kan du läsa om RISE:s studie.

Henrik Martinellhenrik.martinell@sverigesradio.seP4 HallandAnsvarig utgivare: Ulf Niklasson

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Halland