Moshe Habagil, utvecklingsingenjör på Vivab, visar upp det avvattnade avloppsslammet som kan skickas till en pyrolysanläggning. Foto: Henrik Martinell/Sveriges Radio.Henrik Martinellhenrik.martinell@sverigesradio.seP4 HallandAnsvarig utgivare: Ulf Niklasson
AVLOPPSSLAM
Förslaget: Kör 29 000 ton avloppsslam om året till Falkenberg
Uppdaterad 13 aug 2025 · kl 08:51 · 1:58 minPublicerad 13 aug 2025 · kl 05:56
Tiotusentals ton avloppsslam om året kan i framtiden transporteras till Falkenberg för behandling i en pyrolysanläggning, enligt en förstudie från RISE beställd av Region Halland.
Pyrolystekniken bryter ner organiskt material utan syre och förvandlar slammet till biokol, vilket minskar föroreningar och bevarar nyttiga ämnen.
Boende nära en föreslagen anläggning vid Smedjeholmen uttrycker oro för dålig lukt, men Vivab menar att störningarna sannolikt blir små.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete