Tove Marthin, verksamhetschef på barn och ungdomspsyk i Västerås, märker att fler söker sig till BUP. Foto: Inga Korsbäck/Sveriges Radio
PSYKISK OHÄLSA

Fler unga mår dåligt – BUP vill se mer förebyggande arbete

Publicerad 9 mar 2025 · kl 07:21 · 0:55 min
  • Unga mår allt sämre och söker sig bland annat till BUP. Tove Marthin, verksamhetschef på barn- och ungdomspsykiatrin i Västerås, märker av ökningen.

  • På BUP arbetar man med de allvarligaste fallen. Tove Marthin menar att det borde satsas mer i samhället på att förebyggande psykisk ohälsa.

  • Hon tillägger att det inte bara behöver vara sjukvården som kan göra nytta för dem unga.

Samira Jonsson Orfanidissamira.jonsson@sverigesradio.seP4 VästmanlandAnsvarig utgivare: Per Englund

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Västmanland