Tove Marthin, verksamhetschef på barn och ungdomspsyk i Västerås, märker att fler söker sig till BUP. Foto: Inga Korsbäck/Sveriges RadioSamira Jonsson Orfanidissamira.jonsson@sverigesradio.seP4 VästmanlandAnsvarig utgivare: Per Englund
PSYKISK OHÄLSA
Fler unga mår dåligt – BUP vill se mer förebyggande arbete
Publicerad 9 mar 2025 · kl 07:21 · 0:55 min
Unga mår allt sämre och söker sig bland annat till BUP. Tove Marthin, verksamhetschef på barn- och ungdomspsykiatrin i Västerås, märker av ökningen.
På BUP arbetar man med de allvarligaste fallen. Tove Marthin menar att det borde satsas mer i samhället på att förebyggande psykisk ohälsa.
Hon tillägger att det inte bara behöver vara sjukvården som kan göra nytta för dem unga.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete