Arkivbild. Foto: Elaine Mooe /Sveriges RadioAlexander Stenfeltalexander.stenfelt@sverigesradio.seP4 ÖstergötlandAnsvarig utgivare: Sofie Lycksell
KOLMÅRDEN
Delfin kan ha utsatts för onödigt lidande – veterinär anmäls
Publicerad idag · kl 11:52 · 0:38 min
Länsstyrelsen i Östergötland anmäler misstänkt vanvård av en delfin på Kolmårdens djurpark. En veterinär anmäls till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård.
Delfinen ska ha varit sjuk länge och fått utstå intensiv behandling, där Länsstyrelsen nämner 40 blodprover och en antibiotikabehandling på 213 dagar.
Länsstyrelsen skriver att behandlingen lett till svåra biverkningar på delfinen och att åtgärder borde vidtagits, eller att djuret borde ha avlivats av djurskyddskäl.
P4 Östergötland söker Kolmårdens djurpark för en kommentar.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete