”Barbie” är både en sockerchock och smart underhållning
Greta Gerwig och Noah Baumbach har gjort en underhållande rosa två-timmarsfilm med både snäll satir och värme
Som Barbie ser vi Margot Robbie och som Ken, Ryan Gosling
"Barbie" går upp på bio över hela landet på fredag, den 21 juli
Titel: Barbie
Regissör: Greta Gerwig
Manus: Noah Baumbach och Greta Gerwig
Skådespelare: Margot Robbie, Ryan Gosling, Will Ferrell m fl
Går att se: På bio
Betyg: 4 av 5
Margot Robbie som Barbie, tar emot oss och allt är underbart, himlen är blå och världen mer rosa än du kan tänka dig. Ken är med på ett litet hörn men det är Barbie som allt snurrar kring, Det är ju Barbie, eller Barbie och Ken i Barbieland. Men så en dag...
Flat feet... platta fötter. De övriga Barbies i Barbieland skriker i förtvivlan och kräks kräklöst... hur ska det gå, i Barbieland går ju alla i högklackat. Ja, Barbie är inget realistiskt drama, det är en skruvad komedi med kickar mot allt som vill hålla en tjej på mattan. Barbie hamnar i den verkliga världen och upptäcker att det är männen som styr och ställer och ibland är öppet sexistiska.
Greta Gervig och Noah Baumbach har gjort filmen och då blir det förstås smart humor, indie-slapstick och en snygg förpackning. Men på dockföretaget gnuggar man förstås händerna när allt ljus hamnar på Barbie, med en Ken i hasorna.
Vad jag tycker om filmen? Ja, nästan två rosa timmar kan kännas som en sockerchock men det är djärvt och finurligt och underhållande.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete