Satellitbild över el-Fasher i Sudan där flera hundra människor dödades i en attack mot ett sjukhus i oktober 2025. Foto: Vantor/APSara Assarssonsara.assarsson@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz
VÄPNANDE KONFLIKTER
Attacker mot sjukvård ökar – Israel pekas ut
Publicerad 1 feb · kl 01:01 · 1:57 min
Attacker mot sjukvård i väpnade konflikter fortsätter att öka.
Förra året dödades dubbelt så många människor i attacker mot sjukhus och andra vårdinrättningar jämfört med 2024, visar en ny rapport från Läkare utan gränser.
”Att demokratiska stater också utför attacker ger legitimitet till andra att göra samma sak”, säger generalsekreterare Ylva Jonsson Strömberg.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete