Satellitbild över el-Fasher i Sudan där flera hundra människor dödades i en attack mot ett sjukhus i oktober 2025. Foto: Vantor/AP
VÄPNANDE KONFLIKTER

Attacker mot sjukvård ökar – Israel pekas ut

Publicerad 1 feb · kl 01:01 · 1:57 min
  • Attacker mot sjukvård i väpnade konflikter fortsätter att öka.

  • Förra året dödades dubbelt så många människor i attacker mot sjukhus och andra vårdinrättningar jämfört med 2024, visar en ny rapport från Läkare utan gränser.

  • ”Att demokratiska stater också utför attacker ger legitimitet till andra att göra samma sak”, säger generalsekreterare Ylva Jonsson Strömberg.

Sara Assarssonsara.assarsson@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Ekots senaste nyhetssändning

Nyheter från Ekot