Foto: Fernando Llano/APStudio Ettstudioett@sverigesradio.seStudio EttAnsvarig utgivare: Robert Brännström
Är COP30 bästa forumet för att lösa klimatkrisen?
Publicerad 11 nov 2025 · kl 16:29 · 10 min
På klimattoppmötet COP 30 i brasilianska Amazonas samlas tiotusentals experter, aktivister, journalister och politiker.
Målet är att enas om hur världens länder ska minska utsläppen och hjälpas åt med kostnaderna för klimatförändringarna. Frågan är om de enorma COP-mötena verkligen är rätt sätt att försöka lösa krisen?
Det tycker inte Erika Bjerström, tidigare klimatkorrespondent och utrikeskorrespondent på SVT.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete