Maeeda Taki har jobbat som undersköterska i 25 år. För att klara av den åldrande befolkningen behöver hon 50.000 nya medarbetare. Foto: Andreas Ericson/Sveriges RadioAndreas Ericsonandreas.ericson@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz
VÅRD OCH OMSORG
Äldreomsorgens kris: 50 000 nya medarbetare behövs
Publicerad 17 mar · kl 06:00 · 1:51 min
Det kommer att behövas ytterligare 50 000 anställda inom äldreomsorgen till år 2030, för att möta den åldrande befolkningen, det konstaterar Socialstyrelsen i en ny rapport.
Rapporten konstaterar även att hälften av de anställda inom äldreomsorgen är utrikesfödda och att medarbetarna har dubbelt så många sjukdagar jämfört med övriga arbetsmarknaden.
Socialstyrelsens generaldirektör Björn Eriksson säger att kompetensförsörjningen är en stor utmaning inom äldreomsorgen.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete