Maeeda Taki har jobbat som undersköterska i 25 år. För att klara av den åldrande befolkningen behöver hon 50.000 nya medarbetare. Foto: Andreas Ericson/Sveriges Radio
VÅRD OCH OMSORG

Äldreomsorgens kris: 50 000 nya medarbetare behövs

Publicerad 17 mar · kl 06:00 · 1:51 min
  • Det kommer att behövas ytterligare 50 000 anställda inom äldreomsorgen till år 2030, för att möta den åldrande befolkningen, det konstaterar Socialstyrelsen i en ny rapport.

  • Rapporten konstaterar även att hälften av de anställda inom äldreomsorgen är utrikesfödda och att medarbetarna har dubbelt så många sjukdagar jämfört med övriga arbetsmarknaden.

  • Socialstyrelsens generaldirektör Björn Eriksson säger att kompetensförsörjningen är en stor utmaning inom äldreomsorgen.

Andreas Ericsonandreas.ericson@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Ekots senaste nyhetssändning

Nyheter från Ekot