VÅRD

Sjukhuset i Umeå ger narkomaner sprutor – utan tillstånd

Publicerad 18 apr · kl 06:50 · 1:55 min
  • På Norrlands universitetssjukhus i Umeå delar personal ut sprutor till narkomaner, trots att det har saknats tillstånd under två år. IVO gör nu en tillsyn av verksamheten.

  • ”Det är väldigt olyckligt”, säger Jonas Stenberg som är medicinskt ansvarig för sprutbytet. Han menar att verksamheten har glömt att ansöka om ett nytt tillstånd, och att de nu skärper rutinerna.

  • Så kan missen påverka den planerade öppningen av sprutbytet i Skellefteå.

Emma Garzonemma.garzon@sverigesradio.seP4 VästerbottenAnsvarig utgivare: Anders Bäckström

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

Senaste sändningen

P4 Västerbotten