VÅRD
Sjukhuset i Umeå ger narkomaner sprutor – utan tillstånd
Publicerad 18 apr · kl 06:50 · 1:55 min
På Norrlands universitetssjukhus i Umeå delar personal ut sprutor till narkomaner, trots att det har saknats tillstånd under två år. IVO gör nu en tillsyn av verksamheten.
”Det är väldigt olyckligt”, säger Jonas Stenberg som är medicinskt ansvarig för sprutbytet. Han menar att verksamheten har glömt att ansöka om ett nytt tillstånd, och att de nu skärper rutinerna.
Så kan missen påverka den planerade öppningen av sprutbytet i Skellefteå.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete