Inspektionen för vård och omsorg, IVO, anmäler en läkare i Umeå till åtal för misstänkt brott mot tystnadsplikt. Foto: Bertil Ericson/TT, Vilhelm Stokstad/TTHelena Anderssonhelena.andersson@sverigesradio.seP4 VästerbottenAnsvarig utgivare: Anders Bäckström
IVO
Läkare i Umeå fotade och delade patientuppgifter – anmäls
Publicerad 19 apr · kl 18:55 · 0:42 min
Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, anmäler en läkare i Umeå till åtal för misstänkt brott mot tystnadsplikt.
Läkaren ska ha fotat av sin kalender i ett journalsystem med sin privata mobil och skickat bilden till sin verksamhetschef. På bilden syntes 37 patienters personnummer – och i ungefär hälften av fallen även namn.
Läkaren säger att han hade brist på administrativ tid och inte tänkte på att patientuppgifter fanns med på bilden.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete