Inspektionen för vård och omsorg, IVO, anmäler en läkare i Umeå till åtal för misstänkt brott mot tystnadsplikt. Foto: Bertil Ericson/TT, Vilhelm Stokstad/TT
IVO

Läkare i Umeå fotade och delade patientuppgifter – anmäls

Publicerad 19 apr · kl 18:55 · 0:42 min
  • Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, anmäler en läkare i Umeå till åtal för misstänkt brott mot tystnadsplikt.

  • Läkaren ska ha fotat av sin kalender i ett journalsystem med sin privata mobil och skickat bilden till sin verksamhetschef. På bilden syntes 37 patienters personnummer – och i ungefär hälften av fallen även namn.

  • Läkaren säger att han hade brist på administrativ tid och inte tänkte på att patientuppgifter fanns med på bilden.

Helena Anderssonhelena.andersson@sverigesradio.seP4 VästerbottenAnsvarig utgivare: Anders Bäckström

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Senaste sändningen

P4 Västerbotten