Mayvor Hassenstein är en av många pensionärer i Skinnskatteberg som är missnöjda med att avgiften för trygghetslarm har höjts. Foto: Nina König/Sveriges Radio
TRYGGHETSLARM

Pensionärerna rasar när priset för trygghetslarmet dubblas: ”Gör ont”

Publicerad 5 mar · kl 05:54 · 1:39 min
  • Pensionärerna i Skinnskatteberg får se månadsavgiften för trygghetslarm höjas från 130 till 266 kronor, en ökning med över 100 procent.

  • Mayvor Hassenstein, PRO-ordförande, kallar höjningen horribel och menar att det slår hårt mot pensionärer som lever på marginalen.

  • Socialchefen Ritwa Frang försvarar höjningen och förklarar att egenavgifterna följer rekommendationer från Socialstyrelsen, regeringen och SKR.

Ugo Arxetugo.arxet@sverigesradio.seNina Könignina.konig@sverigesradio.seP4 VästmanlandAnsvarig utgivare: Per Englund

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

P4 Västmanland