Mayvor Hassenstein är en av många pensionärer i Skinnskatteberg som är missnöjda med att avgiften för trygghetslarm har höjts. Foto: Nina König/Sveriges Radio Ugo Arxetugo.arxet@sverigesradio.seNina Könignina.konig@sverigesradio.seP4 VästmanlandAnsvarig utgivare: Per Englund
TRYGGHETSLARM
Pensionärerna rasar när priset för trygghetslarmet dubblas: ”Gör ont”
Publicerad 5 mar · kl 05:54 · 1:39 min
Pensionärerna i Skinnskatteberg får se månadsavgiften för trygghetslarm höjas från 130 till 266 kronor, en ökning med över 100 procent.
Mayvor Hassenstein, PRO-ordförande, kallar höjningen horribel och menar att det slår hårt mot pensionärer som lever på marginalen.
Socialchefen Ritwa Frang försvarar höjningen och förklarar att egenavgifterna följer rekommendationer från Socialstyrelsen, regeringen och SKR.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete