Två samebyar överklagar tillståndet för rally-VM i Umeå. Foto: Henrik Montgomery/TT & Fredrik Karlsson/BildbyrånP4 Västerbottenp4vasterbotten@sverigesradio.seP4 VästerbottenAnsvarig utgivare: Anders Bäckström
Samebyar överklagar rallyts tillstånd
Uppdaterad 2 feb · kl 12:55 · 0:43 minPublicerad 2 feb · kl 12:46
Två samebyar överklagar på måndagen tillståndet för rally-VM i Umeå i mitten på februari. Det rapporterar SVT Nyheter Västerbotten. Ran sameby anser att rallyt inte borde få genomföras om det finns renar inom 2 km från tävlingssträckorna.
De pekar bland annat på tidigare störningar mot rennäringen vid I20-området i Umeå och söder om Vännäsby.
Även Sametinget har överklagat rallytillståndet och menar att länsstyrelsen brustit i hantering och i konsultation.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete