Stefan Bertils hittade ett stulet kassaskåp på botten i Vanån i Vansbro. Foto: Anna Hanspers/Sveriges Radio & PrivatFanny Casselfanny.cassel@sverigesradio.seP4 DalarnaAnsvarig utgivare: Tobias Gruhs
FYND
Hittade stulet kassaskåp på botten – nu har ägaren dykt upp
Publicerad 25 sep 2025 · kl 18:50 · 1:05 min
Stefan Bertils är van att hitta järnskrot på botten när han dyker. Men att han skulle hitta det kassaskåp som en gång blev stulet, tömt på värdesaker, och slängt i Vanån i Vansbro, var inte vad han förväntat sig.
Nu har han tillbringat dryga tio timmar ute i garaget för att ta hand om det innehåll som är kvar i skåpet. Det består av många gamla fotografier och dokument som de lagt på tork.
Och som om fyndet inte var nog, verkar det som att Stefan nu fått tag på ägarna.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete