Sanna Rönn är vd för Sibbjäns restaurang i Vamlingbo. Foto: Märta Bonde/Sveriges RadioMärta Bondemarta.bonde@sverigesradio.seP4 GotlandAnsvarig utgivare: Jacob Wesley
VATTENBRIST
Här används regnvatten på toa – Sanna hoppas fler tar efter
Publicerad 10 juli 2025 · kl 06:55 · 0:58 min
Intresset att söka tillstånd för regnvattenspolning är lågt bland fastighetsägare med kommunalt vatten. Men för de med egen brunn krävs inga tillstånd för att installera systemet.
På Sibbjäns restaurang i Vamlingbo spolar man nu med regnvatten. De samlar upp regnet i dammar för att sedan använda det som toalettvatten.
”Det har en gulaktig ton, det är enda skillnaden”, säger vd Sanna Rönn.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete