Sanna Rönn är vd för Sibbjäns restaurang i Vamlingbo. Foto: Märta Bonde/Sveriges Radio
VATTENBRIST

Här används regnvatten på toa – Sanna hoppas fler tar efter

Publicerad 10 juli 2025 · kl 06:55 · 0:58 min
  • Intresset att söka tillstånd för regnvattenspolning är lågt bland fastighetsägare med kommunalt vatten. Men för de med egen brunn krävs inga tillstånd för att installera systemet.

  • På Sibbjäns restaurang i Vamlingbo spolar man nu med regnvatten. De samlar upp regnet i dammar för att sedan använda det som toalettvatten.

  • ”Det har en gulaktig ton, det är enda skillnaden”, säger vd Sanna Rönn.

Märta Bondemarta.bonde@sverigesradio.seP4 GotlandAnsvarig utgivare: Jacob Wesley

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Relaterat

P4 Gotland