Betty Eidenskog på altanen i Fiskebäck, där en massiv bisvärm drog in den sjuttonde maj. Foto: Hasse Andersson/Sveriges Radio, PrivatNicklas Malmbergnicklas.malmberg@sverigesradio.seP4 GöteborgAnsvarig utgivare: Jonas Westerlund
BISVÄRM
Bettys panik mitt i solningen: Enorm bisvärm intog altanen
Publicerad 30 maj 2025 · kl 21:45 · 1:29 min
Betty Eidenskog hade precis satt sig tillrätta i solen på familjens altan. Då drog en enorm bisvärm in över trädgården i Fiskebäck i Göteborg.
Hon och pappa Jakob tvingades fly från altanen och såg bina svärma i över 20 minuter. Efter det var bidramat över, vilket SVT Väst var först med att rapportera om.
Enligt Roger Hilmersson, som jobbat med bin i över 40 år, är binas beteende väntat.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete