Foto: Christine Olsson/TTEkotekot@sverigesradio.seEkotAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz
DIPLOMATEN
Särskilda åklagarkammaren har tagit emot anmälan mot polisen
Publicerad 16 maj 2025 · kl 16:13 · 0:41 min
Särskilda åklagarkammaren har tagit emot en anmälan om misshandel och tjänstefel i samband med att en person tidigare i veckan greps och anhölls på skälig misstanke för spioneri.
Mannen, som är diplomat, greps och anhölls tidigare i veckan men släpptes på fri fot i onsdags. Efter att diplomaten släpptes anmälde han själv polisen för tjänstefel och misshandel som ska ha skett i samband med gripandet.
Den spionmisstänkte diplomaten har hela tiden nekat till brott. Under natten till idag fredag hittades mannen död.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete