Östersjöfisk påverkar spermierna
Män som äter Östersjöfisk löper risk att drabbas av försämrad spermiekvalitet. Det visar en upptäckt som gjorts av forskare på universitetssjukhuset MAS i Malmö.
Yvonne Lundberg Giwercman, forskningsledare och docent i urologi, vill nu att Livsmedelsverket ändrar sina rekommendationer även för män.
– Jag skulle vilja att det var en generell rekommendation att vara lite försiktig med Östersjöfisk, säger hon.
Att gravida kvinnor bör undvika Östersjöfisk har varit känt länge, men ganska lite forskning har gjorts på hur den av miljögifter hårt ansatta fisken påverkar det manliga bidraget till reproduktionen.
Universitetssjukhusen i Malmö, Lund och Århus har därför studerat 680 män från Sverige, Polen, Ukraina och Grönland.
Resultaten visar att de 20 procent av befolkningen som bär på en viss genetisk variation bara producerar drygt hälften så många spermier som normalt om de äter fisk från Östersjön.
Yvonne Lundberg Giwercman vill nu fortsätta forskningen för att se om även sjukdomar som till exempel prostatacancer kan ha en koppling till fisk med miljögifter.
– Vi vet inte varför det här med prostatacancer stiger så snabbt, och det kan ju hända att det finns en koppling där också, säger hon.
Julia Åberg
julia.aberg@sr.se
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Mer om hur vi bedriver vårt arbete