Åklagaren Lukas Tigerstrand. Foto: Johan Nilsson/TT
BROTT

15-åring dog när han sprängde sig själv – nu börjar rättegången

Publicerad 23 apr · kl 11:56 · 1:58 min

Idag börjar en rättegång om en sprängning i södra Stockholm förra året. En 15-årig pojke hade fått i uppdrag att lägga ut en bomb i Östberga. Men han dog själv när den exploderade. Två personer som misstänks ha gett pojken uppdraget är åtalade. De är åtalade för att ha orsakat pojkens död.

Åklagaren Lukas Tigerstrand säger att det är första gången någon åtalas för att ha orsakat någons död, i ett sånt här fall.

Pojken ska själv ha gått med på uppdraget för att få pengar, enligt utredningen. Men åklagaren menar att de som ger ett sånt här uppdrag till ett barn ändå har ansvar för det som händer.

– Man har ett juridiskt ansvar för det som händer när man anlitar barn på det här sättet.

En 22-åring och en annan 15-åring är åtalade för att ha orsakat pojkens död. De nekar till brott.

Åklagaren Lukas Tigerstrand säger att de tog mycket stora risker när de gav pojken uppdraget. Han säger att sprängladdningar är mycket farliga att hantera.

– Hur farligt det är att hantera och detonera sådana här sprängladdningar tycker jag är en väldigt viktig del i att man ska hållas ansvarig för det här i efterhand.

Radio Sweden på lätt svenskalattsvenska@sverigesradio.seRadio Sweden på lätt svenskaAnsvarig utgivare: Klas Wolf-Watz

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Mer om hur vi bedriver vårt arbete

Senaste sändningen

Radio Sweden på lätt svenska